|
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2083 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Samoocena pracy szkoły to mierzenie jakości pracy pod względem osiągania celów, realizacji zadań, wykorzystania zasobów i wyników wszystkich działań, dokonanym przez osobę lub zespół do tego powołany. Samoocena pozwala szkole na określenie jej mocnych i słabych stron oraz obszarów wymagających poprawy. Tak więc samoocena powinna obejmować wszystkie obszary.
GŁÓWNE OBSZARY PRACY SZKOŁY:
I KSZTAŁCENIE
1 Efekty kształcenia 2 Organizacja i przebieg kształcenia
II OPIEKA I WYCHOWANIE
1 Plan pracy pedagogicznej 2 Atmosfera szkoły 3 Opieka socjalna 4 Zachowanie uczniów 5 Frekwencja 6 Demokracja w szkole 7 Prawa i obowiązki ucznia 8 Dzieci specjalnej troski 9 Zdrowa i bezpieczna szkoła !0 Współpraca szkoły z rodzicami
III ORGANIZACJA I KIEROWANIE SZKOŁĄ
1 Dyrektor szkoły 2 Dokumentacja 3 Planowanie pracy w szkole 4 Struktura organizacyjna szkoły 5 Kierowanie zespołem ludzi 6 Szkolny system nadzoru 7 Informacja i promocja szkoły 8 Baza szkoły 9 Finanse szkoły
Zasady samooceny:
1 Szkoła powinna być oceniana całościowo, co jest ważne z uwagi na złożoność i wielowymiarowość jej zadań. 2 Samoocena pracy szkoły powinna obejmować również środowisko lokalne. Szkoła bowiem działa w ścisłym powiązaniu z otoczeniem(analiza oczekiwań klientów szkoły ). 3 Samooceny należy dokonać przede wszystkim w klasie. Prowadzi to do doskonalenia procesu nauczania, a w dalszym etapie do poprawy efektywności uczenia się ( obserwacja interakcji nauczyciel – uczeń ). 4 Samoocena powinna mieć określony cel. 5 Zanim ją zaczniemy powinniśmy umieć odpowiedzieć na podstawowe pytania: Ř Co będzie oceniane i dlaczego? Ř Komu będą przedstawione wyniki samooceny? Ř Jak będziemy zbierać informacje? Ř Z jakich narzędzi będziemy korzystać ( wykorzystanie gotowych narzędzi , czy też musimy tworzyć je sami ).
Dobrze przeprowadzona i zaplanowana samoocena pracy szkoły daje szereg korzyści : Ř usystematyzowanie doskonalenia pracy szkoły, Ř ocena oparta na faktach Ř skuteczne diagnozowanie Ř działania skierowane na obszary wymagające poprawy Ř dostrzeganie postępu i nagradzanie wyróżniających się Ř znalezienie sposobów porównywania wszystkich działań skierowanych na jakość Ř określenie kierunków doskonalenia zawodowego nauczycieli
Samoocena zatem pomaga zauważyć , co w naszej szkole jest sukcesem , a co wymaga poprawy. By osiągnąć pełny obraz takiej szkoły musimy systematycznie poszukiwać rzetelnej , pełnej i obiektywnej informacji o swoich słabych i mocnych stronach w kształceniu, opiece i wychowaniu oraz organizacji i zarządzaniu. Pomoże nam w tym diagnoza swojej pracy. Za Stefanem Wlazło proponuję model przeprowadzenia diagnozy pracy szkoły przez jej radę pedagogiczną. W pierwszym etapie rada pedagogiczna posługując się metodami warsztatowymi określa ważne dla szkoły , wpływające na jej jakość wskaźniki działania, grupując je w trzy obszary. Następnie jeden z zespołów konstruuje ankietę oceniającą efektywność każdego z ustalonych wskaźników i kieruje ją do członków rady pedagogicznej. Kolejnym etapem tej zespołowej diagnozy jest opracowanie wyników ankiety. Tak przeprowadzona diagnoza pomaga szkole ocenić między innymi: > skuteczność metod stosowanych w pracy dydaktycznej > poziom wiedzy i umiejętności > przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki > wkład pracy nauczycieli w bogacenie własnego warsztatu pracy > sprawiedliwość szkolnego systemu oceniania > współpracę pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami > kształtowanie przez szkołę właściwych postaw uczniów > działalność pozalekcyjną szkoły
Otrzymane wyniki ukazują mocne i słabe strony naszej szkoły są obrazem jej pracy w oczach rady pedagogicznej. Nauczyciele oceniają efektywność pracy szkoły w różnych aspektach, w pewnym stopniu także na podstawie własnych doświadczeń oraz na podstawie własnych oczekiwań. Aby diagnoza była w pełni wiarygodna , należałoby ją przeprowadzić w taki sam sposób lub podobny również wśród pozostałych zainteresowanych pracą szkoły, tj. rodziców i uczniów. Na podstawie takiej pełnej diagnozy rada pedagogiczna powinna opracować strategię działań naprawczych.
Opracowała mgr Halina Barszczyk |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|